Vi står til tjeneste!
Spørsmål og svar om service
Vi står til tjeneste hver dag hele uken for å hjelpe deg med å finne det perfekte luksusteppet til den beste prisen.
Finn svar på dine spørsmål om vår service i de vanlige spørsmålene nedenfor, eller kontakt oss via chat, e-post eller telefon hvis du ønsker personlig assistanse under besøket.
Leveringer og returer
- Gratis levering
Vi tilbyr gratis levering i EU og Norge for alle bestillinger fra €90 og oppover. For leveranser til destinasjoner utenfor EU og Norge kan det påløpe en begrenset forsendelseskostnad, og prisen vises i kassen.
- Leveringstid
Leveringstiden er vanligvis 3 til 5 dager. For ekstra store tepper med en bredde fra 240 cm og oppover kan leveringstiden være 1-2 dager lenger. Hvis et teppe er midlertidig utsolgt, kan leveringstiden ta lengre tid. I slike tilfeller tar vi raskt kontakt med deg og gir deg mer informasjon om forventet leveringstid og ulike alternativer for hvordan du kan gå frem med bestillingen din.
- Gratis utveksling
Hvis teppet du har mottatt ikke passer perfekt til interiøret ditt, kan du bytte det helt gratis til en annen modell i samme eller høyere prisklasse. Du kan også bytte teppet til samme modell i en størrelse mindre eller større hvis størrelsen ikke var perfekt for rommet ditt. Hvis det er aktuelt, er det bare den eventuelle prisforskjellen mellom teppene som må betales tilbake til deg eller betales til oss.
- Priser for returservice når du ikke benytter deg av vårt tilbud om gratis ombytting
Hvis du ønsker å få pengene tilbake for kjøpet ditt i stedet for å benytte deg av det gratis byttetilbudet med henting hjemme, kan du enten:- returnere teppet til vår returadresse via en transportør som du selv ordner, og i så fall vil du motta full refusjon for bestillingen, eller
- Bruk vår returtjeneste, og i så fall trekkes returkostnaden fra refusjonen som vi foretar. De ulike returalternativene og prisene er oppført nedenfor.
OPTION 1: Returtjeneste uten henting i hjemmet
Kun tilgjengelig for tepper med en maksimal bredde på 170 cm.- Teppebredde opptil 90 cm = €29,00
- Teppebredde mellom 100 cm og 170 cm = €34,00
OPTION 2: Returtjeneste med henting hjemme
Tilgjengelig for alle teppestørrelser.- Teppebredde opptil 90 cm = €34,00
- Teppebredde mellom 100 cm og 170 cm = €39,00
- Teppebredde mellom 180 cm og 230 cm = €54,00
- Teppebredde mellom 240 cm og 290 cm = €129,00
- Returnering av et teppe
Du kan bytte/returnere et teppe i opptil 30 dager etter levering av teppet. Vær oppmerksom på at teppet må være i perfekt og ubrukt stand. Vi ber deg om å kontakte oss via e-post innen 72 timer etter at du har mottatt teppet dersom teppet ikke passer inn i ditt interiør, slik at vi kan hjelpe deg med å få teppet byttet/ returnert.
Svar på bestillingsbekreftelsen du har mottatt fra oss, så kontakter vi deg så snart som mulig for å ordne returforsendelsen. Vær oppmerksom på at skreddersydde tepper ikke kan returneres eller byttes, bortsett fra hvis det er en produksjonsfeil, og da bytter vi det defekte teppet.
- Hvor sendes teppene fra?
Teppene våre sendes fra lager i EU, hovedsakelig fra Belgia.
Kunder i EU og Storbritannia er fritatt fra å betale importtoll for tepper som sendes fra våre lagre i Storbritannia og EU, så det er INGEN ekstra kostnader utover det som belastes i kassen.
- Hvordan kan jeg spore bestillingen min?
Du vil motta sporingsinformasjon via e-post (og i noen tilfeller via SMS) så snart bestillingen din er sendt. Sporingsinformasjonen er ikke tilgjengelig i kundekontoen din, så hold øye med sporingsinformasjonen fra transportøren som du vil motta på e-post.
- Hva skjer hvis jeg ikke får levert bestillingen min?
Hvis du går glipp av en levering fra en UPS-sjåfør, må du være oppmerksom på at sjåføren automatisk vil forsøke å levere teppet på nytt neste virkedag. Du vil motta informasjon om ny estimert ankomsttid via e-post.
Når du går glipp av en levering fra en sjåfør fra en annen transportør, vil sjåføren vanligvis legge igjen en lapp i postkassen din med mer informasjon om leveringsforsøket og instruksjoner for å planlegge en ny levering. Du kan også bli kontaktet per telefon etter et mislykket leveringsforsøk eller hvis sjåføren har problemer med å finne leveringsadressen.
Du kan også kontakte oss via e-post ved å svare på bestillingsbekreftelsen du mottok etter at du bestilte hos oss, hvis du har problemer med å motta bestillingen din fra transportøren.
Priser, rabatter og betalinger
- Hvordan fungerer beste pris-garantien?
Send oss lenken til det beste tilbudet du har funnet på nettet ved å chatte med oss i nettbutikken vår eller ved å sende oss en e-post. Bekreft hvilken størrelse du er interessert i, så vil vi raskt sjekke tilbudet og komme tilbake til deg med en rabattkode som gir deg mulighet til å kjøpe teppet med ytterligere €25 rabatt på den bedre prisen du har funnet. Dette tilbudet gjelder for tilbud på identiske, nye tepper som tilbys på nettet, med unntak av tepper som tilbys som utsolgte varer med en rabatt fra 40% og oppover på merkets anbefalte utsalgspris.
- Tilbyr dere B2B-handelsrabatter?
Vi tilbyr faktisk handelsrabatt til arkitekter, interiørarkitekter og butikkeiere.
Ta kontakt med oss via e-post eller chat, så gir vi deg en permanent rabattkupongkode som du kan bruke permanent i nettbutikken vår.
- Hvilke betalingsmåter tilbyr dere?
Du kan se alle tilgjengelige betalingsalternativer nederst på hver side i nettbutikken vår og i kassen.
- Kan jeg betale sikkert i nettbutikken deres?
Absolutt, nettbutikken vår er beskyttet med et digitalt SSL-sertifikat som autentiserer nettstedets identitet og deretter krypterer informasjon som sendes fra nettstedet til serveren ved hjelp av SSL-sikkerhetsteknologi. Det forteller brukerne at du er den du utgir deg for å være, og at utstederen har bekreftet at dette stemmer. Du kan bekrefte dette sertifikatet i nettleserens adressefelt, der du finner et hengelåssymbol rett før adressen til nettstedet vårt.
Selve nettbetalingen behandles på en sikker måte av Stripe.com, et av de tre største nettbetalingsselskapene i verden.
Velge den perfekte teppemodellen og -størrelsen
- Hvordan velger jeg den perfekte teppestørrelsen til rommet mitt?
Vi har laget en teppekjøpsguide (snart tilgjengelig her) som hjelper deg med å velge den perfekte teppestørrelsen for rommet ditt. For å hjelpe deg med å velge den perfekte størrelsen for rommet, kan du bruke aviser eller laken til å dekke gulvflaten der du ønsker å legge det nye teppet.
Du kan også sende oss bilder av rommet ditt på e-post for å få ytterligere hjelp til å velge den perfekte modellen eller størrelsen.
- Har du et eksempel på en tjeneste?
Vi har en prøvetjeneste, og vi kan tilby prøver på de fleste luksusteppene i vårt sortiment. Ta kontakt med oss via e-post hvis du ønsker å motta opptil tre prøver for å vurdere farge og kvalitet før du kjøper. Oppgi hvilke(n) modell(er) du er interessert i og størrelsen på teppet/teppene du vurderer å kjøpe.
- Hvordan kan jeg kontrollere om et teppe er egnet for bruk med gulvvarme?
Hvorvidt et teppe er kompatibelt med gulvvarme eller ikke, er for de fleste tepper angitt nederst på hver produktside under den klikkbare faneknappen TILLEGGSINFORMASJON. Hvis denne informasjonen ikke er angitt under denne fanen, og du ønsker å få dette bekreftet, kan du kontakte oss via e-post.
- Kan jeg bestille et teppe i spesialmål?
Et begrenset antall merker tilbyr spesialtilpassede størrelser. Ta kontakt med oss via chat eller e-post hvis du ønsker et spesialtilpasset teppe, slik at vi kan sjekke om dette er mulig og hva leveringstiden og prisen vil være.
Vedlikehold og rengjøring
- Regelmessig vedlikehold: Støvsuging
For å forlenge teppets levetid er det viktig å støvsuge teppet ca. én gang i uken fra kjøpsdagen. Dette bør helst gjøres med en elektrisk børstestøvsuger. En børstestøvsuger fjerner støv og smuss mer effektivt enn en støvsuger med justerbart gulvverktøy. Den sørger for at teppets staver børstes opp, slik at det opprinnelige utseendet beholdes mye lenger. Sjekk minst én gang i måneden om støvfilteret bør rengjøres eller skiftes ut.
- Midlertidig vedlikehold på egen hånd
Hvis teppet er lett å ta opp, kan du først riste det ute, deretter legge det over en klessnor og slå det, gjerne på baksiden av teppet. Deretter tar du teppet inn og støvsuger det. Vær oppmerksom på at når du skal rengjøre et stort og tungt teppe, trenger du et sterkere opphengssystem enn en klessnor til å henge teppet på.
Du kan rengjøre teppet manuelt selv med James.eu og et frottéhåndkle. Hvis du behandler teppet regelmessig og riktig med James fra kjøpsdagen, vil teppet holde seg pent og friskt lenger, siden James tilbyr overflaterengjøringsprodukter som rengjør toppen av garnet.
Tips 1: Les nøye gjennom instruksjonene som følger med rengjøringsproduktene fra James.
Tips 2: Hvis mulig, snu teppet ofte 90° eller 180° etter at du har utført midlertidig vedlikehold selv.
- Midlertidig vedlikehold av en profesjonell tepperenser
Teppet er kvalifisert for mellomrengjøring når det blir så merkbart at lokal tilsmussing skaper gangbaner at støvsuging ikke lenger gir et tilfredsstillende resultat. Hvis du ikke kan eller ønsker å rengjøre teppet manuelt med James’ rengjøringsmidler, kan teppet rengjøres av et lokalt profesjonelt rengjøringsfirma som kan bruke den rengjøringsmetoden som passer til din teppetype.
- Fjerning av flekker
Flekker bør helst behandles umiddelbart. Bruk aldri såpe når du prøver å fjerne flekker på teppet!
Ved ferske flekker kan du umiddelbart fukte en bomullsklut med kaldt vann, vri opp kluten i vasken og legge den fuktige kluten på flekken. La kluten ligge på flekken til den er tørr. Ikke dupp eller gni, da dette kan forårsake permanente skader på teppet.
Ved vanskelige flekker kan du ta kontakt med James.eu, et nederlandsk selskap som har spesialisert seg på teppe- og gulvrengjøring og tilbyr ca. 1400 forskjellige flekkrensemidler.
Hvis du er i tvil om hva som er den beste behandlingen for en flekk, bør du ikke gjøre noe som helst og la flekken tørke. Besøk James’ nettsted, send en e-post til [email protected] eller ring James’ kundestøtte på +31 77 327 80 00 for å få gode råd.
- Flekkforebygging og oppbevaring
For å unngå flekker og for å sikre at teppet har lang levetid, anbefaler vi at du legger mattene foran huset for å hindre at smuss kommer inn i huset.
Hvis gulvet i huset ditt delvis består av teppe, delvis av hardt gulv (tre, stein, naturstein), må du være oppmerksom på følgende: Når du har rengjort det harde gulvet med såpe, må du skylle det forsiktig med rent vann. Inntørkede såperester fra harde gulv kan transporteres til teppet via skosåler. Disse klebrige såperestene gjør at teppet blir raskere tilsmusset.
Etter at du har rengjort gulvet, må du også sørge for at alt rengjøringsmiddel og vann under teppet er helt tørket opp. Eventuelle gjenværende væsker eller rester kan endre egenskapene til teppets forside eller bakside og kan skade gulvet.
Merk at verken vi eller produsenten kan holdes ansvarlig for eventuelle skader på gulvet. For å sikre at gulvet ditt er beskyttet, bør du bruke et sertifisert underlag og følge rådene ovenfor.
Når du oppbevarer teppet, bør du alltid rulle det med oversiden utover og pakke det inn i en ren klut for optimal beskyttelse. Ikke brett eller oppbevar teppet i en tett plastpose.
Kundekjøpsbeskyttelse og garantier
- Produsentens garanti
Har du mottatt et teppe med en produksjonsfeil som ikke ble oppdaget under kvalitetskontrollen, eller er det noe annet galt med teppet, for eksempel en betydelig fargeforskjell i forhold til produsentens produktbilder som vi har publisert i nettbutikken vår?
I så fall er det bare å sende oss en e-post med en beskrivelse av problemet og noen bilder, slik at vi kan hjelpe deg med å få den uheldige situasjonen undersøkt og løst raskt.
- Skadede eller defekte produkter
Har du mottatt et teppe som ble skadet under transport eller som har en produksjonsfeil som ikke ble oppdaget under produsentens kvalitetskontroll? Ta kontakt med oss via e-post med en beskrivelse av problemet og noen bilder, slik at vi kan hjelpe deg med å få den uheldige situasjonen undersøkt og løst raskt.
Sørg for å kontrollere at pakken ikke har blitt skadet under transporten ved levering på leveringsadressen din, og be sjåføren om å rapportere skaden på en signert kopi av følgeseddelen, som du bør få en kopi av. Dette vil forhindre at sjåføren rapporterer til systemet at pakken er mottatt av deg i god stand.
- Tolererte forskjeller i størrelse og form
Selv om teppeprodusentene gjør sitt beste for å veve teppene sine etter de nøyaktige målene som er angitt i katalogene, kan det være en viss forskjell i målene på teppet du mottar. Dette skyldes stoffets beskaffenhet, som kan utvide seg eller krympe under påvirkning av temperatur og fuktighet, samt den manuelle etterbehandlingen av visse tepper, som kan føre til små ujevnheter på sidene.
Den tolererte forskjellen i teppestørrelse er mellom 2,5% og 5% for de merkene vi samarbeider med. Hvis forskjellen er for stor og for synlig, er det bare å kontakte oss via e-post med en beskrivelse av avviket og noen bilder, slik at vi kan vurdere problemet og hjelpe til med å løse det.
- Fargeforskjeller
Produktfotografiene vi får fra de ulike teppemerkene vi samarbeider med, er av svært høy kvalitet og i de fleste tilfeller svært pålitelige. Takket være lyssettingen i fotostudioene og interiørene der teppene fotograferes, ser teppene stort sett ut som du forventer at de skal se ut i vanlig dagslys. På grunn av forskjellene i farger, lysstyrke og kontrast på de mange ulike digitale skjermene på mobiler og stasjonære datamaskiner på markedet, kan du imidlertid oppleve at fargene eller fargetonen på teppet du mottar, er noe annerledes enn forventet. Vi anbefaler derfor at du vurderer produktbildene på to forskjellige skjermer/enheter hvis det er mulig, slik at du kan kontrollere om fargene ser like ut på begge enhetene, og i så fall kan du konkludere med at du sannsynligvis ser fargene i realistiske fargetoner.
Vi anbefaler også at du vurderer alle bildene som følger med et bestemt teppe, og ikke bare det første bildet i produktgalleriet vårt, som viser teppet forfra. De ekstra stemningsbildene viser teppet i ulike vinkler og belysninger, slik at du kan se hvordan teppets farge(r) kan endre seg i ulike omgivelser.
I de sjeldne tilfellene der du mottar et teppe med betydelige fargeforskjeller, er det bare å kontakte oss via e-post med en beskrivelse av avviket sammen med noen bilder, slik at vi kan evaluere dette og hjelpe deg med å løse situasjonen.
- Bølger og fluffing
Når et flatvevd teppe (som for eksempel Louis De Poorteres flatvevde tepper) er nytt og nettopp har blitt rullet ut av emballasjen, der det kan ha ligget i flere uker eller måneder, er det helt normalt at det ikke umiddelbart legger seg helt flatt når det legges i rommet. Det kan også oppstå bølger i teppet etter at det er lagt på plass. La teppet få tid til å finne seg til rette i sitt nye hjem, så vil du oppleve at det nye teppet ditt ser perfekt ut i løpet av et par dager eller kanskje etter to til tre uker.
Hvis du har kjøpt et håndtuftet ullteppe, må du være oppmerksom på at det nye teppet kan trenge et par støvsuginger før det slutter å lo de første ukene.
Er merverdiavgift inkludert?
For norske kunder er merverdiavgiften ikke inkludert i produktene som tilbys i nettbutikken vår.
Når du besøker nettbutikken vår fra Norge, eller når du oppgir en norsk leveringsadresse i kassen, ser du prisene eksklusive moms. Nettbutikken vår (som drives av et belgisk selskap) fjerner momsen automatisk, slik at du først betaler toll når bestillingen din har ankommet den norske grensen. De norske tollavgiftene kreves derfor ikke inn av oss, men av de norske tollmyndighetene.
Må jeg betale toll på tepper som sendes fra EU?
Når du besøker nettbutikken vår fra Norge, eller når du oppgir en norsk leveringsadresse i kassen, ser du prisene eksklusive moms. Nettbutikken vår (som drives av et belgisk selskap) fjerner momsen automatisk, slik at du først betaler toll når bestillingen din har ankommet den norske grensen. De norske tollavgiftene kreves derfor ikke inn av oss, men av de norske tollmyndighetene.